Monday, December 21, 2009

DX'ing : My Landlord says " NO ANTENNA"

Have you heard my audio on HF band immediate after obtained my Class A license? Even my friends from V17 has offered to me HF Radio Transceiver for me to use it , but i still can't accept it. Why?

Currently i'm staying at Government Quarters somewhere at Setapak Area. I cannot do anything as i had to follow by the government quarters rules. No antennas except an ASTRO dish are permitted to install. It is very hopeless.. I may not having a good time to enjoy such great hobby likes other operators but is it means NO antenna NO satisfaction NO QSO and anything related to antenna?

How i'm going to move on without an antenna installed on top of my roof? How far i can enjoy the privilege?

It doesn't stop me to move forward as i got encourage by hams around me. Sometimes i envy toward a hams showing their great HF antenna installed on top of their house and shack room to be proud of it. And behind of those, somebody like me who always wondering to get an opportunity like them. Emmmm......what shall i do?

The answer is find the best location to DX and have fun. Recently Wilayah V17 DX Team and me had enjoyed DX'ing at Pengkalan Balak and Port Dickson.

Wait for the next posting.....i'll share to you my experience working at HF Band and how i found out it was FUN.

Happy DX'ing!

Thursday, December 17, 2009

What do you think?

Is your transceivers LEGAL and approved by SIRIM? Do i,we,you know about it?

" THERE IS RULE THAT IGNORANCE OF LAW IS NO EXCUSE BUT THERE IS NO PRESUMPTION THAT EVERONE KNOWS THE LAW " qouted from here.

Read a news from HARIAN METRO published today as below.

*************************************************************************************
Padah tiada piawai Sirim
Oleh Zulfa Mohamad
zulfa@hmetro.com.my


NIBONG TEBAL: Tindakan seorang wanita mempromosi peralatan telekomunikasi yang tidak mempunyai kelulusan Institut Penyelidikan dan Piawaian Malaysia (Sirim), menerima padah apabila alat berkenaan dirampas, semalam.

Sebelum itu, wanita berusia 40-an itu mempamerkan walkie-talkie dan radio mudah alih untuk tujuan jualan di Dewan Utama Universiti Sains Malaysia (USM), Transkrian dekat sini.

Orang awam yang meragui tindakan wanita terbabit menghubungi polis sebelum Inspektor Anwar Johari dari Bahagian Siasatan Jenayah Komersial Ibu Pejabat Polis SPS mengetuai serbuan dengan kerjasama pegawai Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) diketuai Penolong Pengarah Bahagian Penguat Kuasa, Enkatesulu Juval serta pegawai penguat kuasa Sirim.

Timbalan Ketua Polis Daerah Seberang Prai Selatan (SPS), Asisten Superintendan Zulkifli Adamsah, berkata dalam serbuan itu lima unit walkie-talkie dan tiga unit radio mudah alih bernilai RM10,000 dirampas selepas didapati tidak mempunyai kelulusan Sirim.

*************************************************************************************

Monday, November 2, 2009

Erti hidup pada memberi

Bagaimana mahu menerima jika tidak pernah memberi bukan?

Bila memberi, tidak kiralah apa pun, berikan dengan senyuman kerana pepatah ada menyebutkan,

“Jika kita memberi tanpa senyuman, kita sebenarnya telah mengambil separuh daripada pemberian tersebut,”
Memberi itu luas maknanya luas. Dan boleh jadi juga memberi peluang untuk diri berubah, memberi masa dan tenaga untuk melakukan kerja-kerja kebaikan, dan memberi apa-apa yang dirasakan boleh membuat hidup itu lebih bererti sebagai contoh topik CW yang hangat diperbincangkan kala ini.

Menjadi lumrah setiap perkara kebaikan yang cuba dilaksanakan pasti ada orang yang gusar dan tidak senang lebih-lebih lagi kita diletakkan sebagai kategori yang boleh dianggap rendah serta mentah. Kita perlu duduk dalam perspektif pemikiran yang lebih ideal , kita memberi maka secara tidak langsung kita menambah pengertian dalam hidup. Tapi memberi juga bukanlah segala-galanya tentang hidup.

Untuk memberi juga tidak perlulah diletakkan syarat tertentu yang membataskan usaha tersebut. Mungkin esok, lusa, sebentar lagi saya juga mungkin tiada lagi mampu untuk memberi maka diambil kesempatan yang ada ini untuk memberi supaya kita dapat juga menerima. Dalam agama juga menuntut agar kita sentiasa menuntut ilmu supaya pahala ilmu tersebut akan sentiasa dipanjangkan kepada setiap orang yang memerlukan.

Mungkin kita juga terlalu taksub dan lupa sesuatu bahawa kita mempunyai hobi yang sama dan bukankah kita di didik untuk mempunyai pemikiran yang ideal serta faham bahawa kita adalah sama tidak kira darjat seseorang itu. Seronok melakukannya adalah sesuatu perkara yang sangat diidamkan penggemar hobi seperti ini. Tidak semestinya kita lihat beliau yang berpakaian murah, hodoh, comot, air liur meleleh dianggap tidak mampu memberi. Maka kita secara automatik kita adalah seseorang yang memilih.

Teringat sangat kata rakan semasa dalam kelas RAE, " Dalam hobi ini kita bertuah kerana kita akan nampak tahap pemikiran seseorang itu dari setinggi-tingginya sehinggalah serendah-rendahnya ".

Kadang-kadang kita juga menerima dari orang yang serendah-rendahnya tahap pemikiran dan sebaliknya. Tidak pernah penulis menganggap diri sendiri lebih bagus kerana kelak kita juga akan malu. Terpulang sepenuhnya pada penerima samaada ingin terima atau tidak. Kita yang tentukan, tetapi sekiranya kita tidak dapat menerima maka cukuplah dengan menghargai orang yang memberi serta iringan doa agar ilmu tersebut dapat dimanfaatkan demi kebaikan semua.

Monday, October 26, 2009

Nak lulus CW (3) - Persimpangan dilema

Terima kasih kepada saudara 9W2HOO( Champion V17 ARDF 2009) yang baru mengingatkan saya mengenai kesesuaian kelajuan. Inilah yang pernah saya lalui ketika hendak memulakan latihan.

Adakah anda merasakan TENSION, BUANG MASA, PENAT, NAFAS PENDEK, TANGAN MENGURUT KEPALA, DAHI BERKERUT, DUDUK TAK SELESA dan sebagainya???????


Nak ikut yang mana satu ni????

Ada rakan kata bermula dengan kelajuan rendah, ada kata mula dengan kelajuan tinggi. Macam-macam teknik bukan. Hmmmm...maka anda berada dalam DILEMA.

"Relaks...relaks...relaks....ko pasti boleh", ayat penenang 9M2JEN.

Sebenarnya semua teknik tersebut boleh digunakan. Kerana setiap teknik tersebut dikongsi oleh rakan yang dah lulus ujian CW tersebut. Jika anda benar-benar berminat, carilah rakan yang boleh berkongsi kejayaannya. Sentiasa uji tahap dan kemampuan diri sendiri, ikut kesesuaian sebagaimana kata rakan kita. Jika anda merasakan dengan seorang guru tidak cukup, maka tambahlah lagi guru lain untuk tambah pengetahuan dan cari persamaan tekniknya.

Yang penting disini adalah kaji tindakbalas anda menulis sekiranya CW dimainkan. Sekiranya kita cukup latihan, maka anda akan dapat rasakan tindakbalas anda semakin baik apabila sentiasa membuat latihan. INGAT TINDAKBALAS MENULIS!!!! pesanan 9M6WST.

Bila rasa tertekan, STOP dan buat kerja lain dulu. Tak perlulah sampai lebih sejam nak hafal rhythm, lepas tu KEJANG. Saya pernah buat macam tu, tapi rasa tengkuk dan telinga ni PANAS. Sebelum otak menggelegak maka saya STOP dulu. Jangan terburu-buru. Macam saya katakan, main-main dulu dengan CW Player ikut kesesuaian anda. Jika rasakan 15wpm laju, maka rendahkan. Sekiranya anda hanya mampu laksana 2 huruf sehari, tiada masalah kerana otak kita akan memorikan rhythm tersebut. Tapi sekiranya otak penat, rehatkan dulu.

"Belajar dalam 10 min sehari pun OK, asalkan kita fokus dan dapat terima dengan baik", nasihat 9M2ADI.



Smile....heheheh

Sunday, October 25, 2009

Nak lulus CW (2) - Tetapkan Kelajuan

Speed - 15WPM
Spacing Between Character - 1
Note - 850

Laju ke? Amacam ada berani? Betul ke ni?

Jika rasa pelik maka dalam fikiran sekarang adalah NAK TERUS atau TIDAK. Jawapan saya TERPULANG kerana itu pilihan sendiri.

Kenapa perlu 15wpm?

Sebab saya belajar 15wpm atas nasihat rakan-rakan 9M. Cuma panjangkan je petuanya. Nak setkan rendah pun boleh tapi risiko tinggi masa ujian kelak.

Nak mulakan dengan huruf atau angka dulu?

Mulakan dengan huruf dulu kerana angka lebih mudah.

Monday, October 19, 2009

Nak lulus CW (1) - Pilih software CW

Tahukah rakan-rakan berapa banyak software/program yang pernah digunakan bagi mendapatkan rhythm CW yang sesuai bagi diri sendiri.

Terdapat 3 senarai software yang pernah saya gunakan sejurus selepas Ujian CW penggal pertama 2009. Saya mulakan awal bermain dengan software-software ini dalam masa dua hingga 3 hari bagi mendapatkan rentak yang sesuai. Dan akhirnya saya gunakan CW PLAYER berdasarkan kepada sistem pembelajaran yang boleh dikatakan sistematik mengikut kemampuan diri dan menerima nasihat dari beberapa rakan 9M.

1) G4FON Koch Method CW trainer Ver 9 (download)



2) Morse Code 4.1.3(download)



3) CW PLAYER (download)



software= perisian

Thursday, October 8, 2009

Keramat CW 7 OKTOBER 2009





Appreciation awards goes to:

1) 9M2RS - thumbs up and thanks for lend me your 1949 keyer.

2) 9M2AZ - thanks for sharing your CW MP3 audio

3) 9M2ADI - thanks 4 being my tutor,sifu..

4) 9M2JEN - thanks for your tips and advices

5) 9M2MZR - thanks for ur support

6) 9M2AUR - thanks for your CW Quiz

7) 9M6WST - thanks for you advice

8) 9M2ALL - thanks for you advice and supports

9) 9M2MGL - your inspired me a lot based on your blog writing.

10) 9M2AR - an advice to us, " You're not only a ham operator, BUT you were also an ambassador of MALAYSIA" .

11) Wilayah V17 Members

Tuesday, October 6, 2009

Mental atau Mentol dan Mentor


Buat masa ini apabila melihat kali ini ramai rakan-rakan yang berani untuk mencuba ujian CW kali 2 tahun 2009, hati mula teruja dan seronok.....tetapi jauh di dalam hati....masih lagi tertanya-tanya....adakah aku sudah betul-betul bersedia atau sebaliknya?????


Benarlah kata rakan-rakan yang lulus ujian CW, ujian seperti ini memerlukan kita betul-betul fokus dan sentiasa konsisten. Suka atau tidak, sibuk atau sangat sibuk, ada masa atau tidak itu adalah menjadi perkara sampingan berpandukan pada niat. Separuh badan kata......TERUSKAN BRO....separuh lagi....HANG YAKIN KAAA....


Tapi seperti tajuk atas....persiapan mental kena kuat....kalau tidak jadi mentol ...itu le...


Last but not least......belasah je....aku bayar RM50...lulus aku dapat...tak lulus pun aku dapat...jadi....tiada istilah rugi....try sampai lulus....ada orang lihat kita boleh dari luaran....tapi dalaman masih lagi berlawan dengan diri sendiri.


To all my mentors, really appreciate your valueable advice and endless support. It was great to have friends like you guys.


So i will be in a battle tomorrow, wish me luck guys.. 73


Saturday, October 3, 2009

MALAYAN RAILWAY 1949

Pada pandangan anda sendiri, apakah jenis komunikasi yang digunakan oleh Keretapi pada tahun 1949?


Bagaimana setiap keretapi yang melalui sesuatu kawasan hendak melaporkan kepada stesen berikutnya kedudukan sebenar pergerakan keretapi tersebut ?


Apabila saya bertandang ke rumah 9M2RS baru-baru ini untuk meminjam set CW Keyer bagi persediaan Ujian CW akan datang, saya dipinjamkan set seperti gambar dibawah.


Apabila dilihat secara dekat , terukir M.R 1949. Apa yang saya faham pada masa itu adalah buatannya pada tahun 1949 sahaja , tetapi maksud M.R masih kurang jelas.

Setelah diterangkan maka M.R adalah singkatan bagi Malayan Railway. Ini adalah koleksi beliau yang memang antik dan nostalgia terhadap panggunaan Morse Code atau Telegraph secara meluas pada waktu itu.


Gambar dibawah pula menempatkan talian telegraph untuk perhubungan antara stesen-stesen dan perhubungan bila sesuatu tren gagal dalam seksyen. Di tiang itu sendiri terdapat nombor bagi memberi panduan kepada pemandu dan pekerja penyenggaraan.







Tidak banyak yang saya tahu mengenai keadaan sebenar pada masa itu, tetapi dengan sedikit pengetahuan ini sekurang-kurangnya kita tahu sejarah penggunaan sistem komunikasi menggunakan telegraph pada sistem pengangkutan iaitu Keretapi Melayu masa dulu.

Jika ada rakan-rakan yang lebih arif mengenai sejarah telegraph pada Keretapi waktu tersebut maka komen serta pandangan anda amatlah dihargai.

Thursday, September 17, 2009

Persediaan CW sepanjang HARI RAYA

Assalamualaikum,

Telah diketahui umum, Ujian CW kali kedua tahun ini akan jatuh pada 7 Okt 2009. Ini bermakna hanya tinggal 19 hari sahaja lagi persiapan dan persediaan perlu diatur dengan bijak sepanjang masa tersebut.

Dalam masa yang sama juga, musim aidilfitri masih lagi panas pada waktu tersebut dan sudah tentu bertimbun dengan jemputan rumah berbuka bagi menyemarakkan lagi suasana Hari Raya. Ini memang sudah dijangka tetapi apa yang amat merisaukan saya bukanlah persiapaan hari raya atau sebagainya kerana setiap tahun kita akan beraya.

Yang meletakkan kerisauan saya ke tahap ke 4 dari 5 adalah ujian CW ini. Kerana ini sudah pasti adalah kali pertama berhadapan dengan ujian sebegini rupa.

Adakah saya benar-benar bersedia? Adakah kebimbangan ini juga dirasai oleh rakan2 lain?

Kata orang ....lebih banyak kita gementar bermakna lebih banyak kita bersedia. Akan tetapi selalunya gementar itu akan hilang apabila kita dapat menerima ayat pertama dengan baik. Perjalanan seterusnya pasti akan lancar.

Jadi...kesempatan ini juga, saya iaitu pemegang callsign 9W2PRO ingin mengucapkan

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI dan memohon kemaafan sekiranya sepanjang perkenalan dan penulisan saya di dalam blog atau semasa kita rancak berbual terdapat beberapa rencah yang tidak sedap untuk ditelan atau dirasai hingga menimbulkan rasa kurang senang terhadap diri saya ini.

Mudah-mudahan....kita akan diberkati sepanjang kita bersahabat melalui ruang udara komunikasi yang banyak mengajar kita erti persahabatan sebenar.

Berhati-hati semasa memandu pulang di HARI RAYA.

Saya akan berada di IPOH sehingga 22/09/09.

Wednesday, August 26, 2009

CW Test : Am i ready ?


Saturday, June 20, 2009

Contoh soalan RAE Sg.Petani

Assalamualaikum semua,

HANYA UNTUK RUJUKAN

Dilampirkan bersama contoh soalan RAE Sg.Petani beserta jawapan untuk rujukan lanjut.

Klik dan download RAE Sg.PETANI

Walaubagaimanapun jawapan tersebut bukanlah muktamad dan dinasihatkan agar mendapatkan pandangan kedua dari rakan yang lebih pakar.

Semoga berjaya dalam RAE

Monday, May 25, 2009

CW-8 Balance CW and life

Sometimes i need to differentiate maturely the most importance and the best of my family. Of course to learn CW you need to manage time well to learn and at the same time spending a high quality time with your family.

Besides working from 8am to 6pm,a crucial time with my family is from 8pm until they fall asleep. If i said i was been busy during office hours, i will also say the same thing during family hours. So, when will be the most appropiate time for me to learn CW?

" Midnight "
I always remind myself not to put hobbies as my first priority as i got responsibilities to handle. I you saw a boxes labeled "HANDLE WITH CARE", this is how i treated my family. So...i spare my time during midnight 12am to 1am just to focus in CW..except malam jumaat la...bunuh syaitan. ..ada faham ka...ehehehe....i'll be wasting my mileage if not married...haiyaaa..lucky i have.
Let say...i passed CW test and hold class A license.....it will be the happiest moment for me but does my family feels the same too....emmmmmm. do they????
Just to make it clear for me, i learn CW because purely on knowledge as becoming ham operator. And what so special about CW...go thru it..you'll know. So am i affecting you? Not at all. Back to basic.....if i got an honored from my family...so will be the societies afterward.
An advice to myself......BALANCE IT...
p/s - trying CW words....all char with 14WPM....playing around.

Wednesday, May 13, 2009

CW-7 Solution for 'E' and 'T'

I told myself, why it is so hard to write down an 'E' or 'T' while listening?

Well...well...well...have you ever learned 'shorthand'...ala...macam tulisan ala-ala cacing masak kuey teow.

Solutions:

E - i use ( . ) which represent only dit.

T - i use ( - ) which represent only dah.

Let's say i've copied the words:

h. is -h. h.ro

Write down as - He is the HERO

** So fast, simple and easiest application****

Sunday, May 10, 2009

CW-6

Listen...listen...listen...and listen. but.

Started over and over again.

First - 12wpm
Second - 14wpm

it should go like this

First - 14 wpm
Second - 15 wpm

Never go below than 14wpm, i'm trying to eliminate all the 'dit' and 'dah' as previously stucked in my head.....that's the problem. Now still maintaining lesson#3. But still got a problem, you can predict all the word inside those groups being played.

I noticed it was still 10% efforts as it suppose to be more words played which is unpredictable.

Tuesday, May 5, 2009

CW-5 14WPM Tone 650Hz


Sebelum ini saya berlatih dengan kelajuan 12WPM, bagi sesi pembelajaran #1 dan #2 CW Player. Sesudah saya benamkan irama tersebut dalam minda maka sesi seterusnya adalah gabungan abjad


endx0 + tawp1 = endx0tawp1


Merungkai masalah sebelum ini dimana kita agak keliru dengan abjad A=W dan N=D, masalah dapat diatasi dengan sentiasa berlatih mendengar perbezaan nya, mainkan abjad yang keliru ini dengan lebih kerap guna kaedah manual...sekadar untuk mendengar perbezaannya.

Saya dinasihatkan oleh rakan-rakan 9M2MGL,9M2AUR termasuk 9M6WST untuk terus belajar mendengar tetapi dengan kelajuan 14wpm menggunakan tone 650Hz. Fuhh...laju juga. Tapi apa sebabnya ye???sedangkan ujian hanya 12wpm....mesti ada rahsianya.


Apapun saya cuba dalam lima minit abjad diatas dengan kelajuan seperti yang disarankan. Tiada masalah untuk menangkap. Kenapa pula boleh sedangkan lebih laju dari biasa iaitu 12wpm? Apapun hanya benak minda kita dapat jawapannya.......LATIHAN MENDENGAR maka kita akan gunakan otak sebelah kiri yang akan berfungsi menyimpan abjad,simbol dan sebagainya.


Adakah ianya sudah berada di bawah sedar? bagaimana kita nak tau......dengan cara ujian kita akan tau...oleh itu...abjad pembelajaran tidak akan berubah...yang hanya berubah adalah kelajuan selepas ini.


Let see......if this would work for me.

Monday, May 4, 2009

CW-4 Terdorong lagi......

Bila mendapat suntikan semangat dari rakan-rakan yang sama-sama berjuang dan juga dari rakan-rakan 9M yang tidak jemu-jemu memberikan kata semangat dan nasihat serta kaedah yang sesuai bagi memastikan saya berada di laluan yang betul, saya rasa inilah yang dikatakan semangat HAM atau HAM Spirit.

Tujuan saya menulis cerita CW ini bukanlah semata-mata untuk orang lain tetapi untuk diri sendiri. Ini juga secara sedar akan menjadikan saya lebih berdisiplin untuk belajar CW, bila membuka blog sendiri maka untuk meneruskan catatan saya perlu terus belajar sehingga dapat mencatitkan perkembangan dari masa ke semasa. Jika tiada sebarang 'post' baru, maka itu bermakna disiplin saya semakin luntur dan semangat juga makin menurun.

Setiap manusia di anugerahkan dengan kelebihan masing-masing, oleh itu hanya Jauhari yang mengenal manikam.....

Ada orang yang boleh menangkap cepat, ada yang lembab..ada yang slow motion....ada yang laju macam siput....laju macam mat rempit...macam2 lah.....tapi anda kategori macam mana?

Begitu juga kita, orang akan ramai mengkritik tapi kritikan membinalah yang diperlukan oleh sesiapapun, orang boleh buat kenyataan macam-macam....tapi kenyataan positif yang kita perlukan.

CW is nothing....unless we make it into something.

Hari ini...saja suka-suka dengar rhythm CW akan tetapi hanya callsign saya iaitu 9W2PRO selama 10 minit sahaja.

----. .-- ..--- .--. .-. ---

Sunday, May 3, 2009

Selamat Pengantin Baru dan Menyambut Hari Lahir 9W2POK


Kalau kuncup sudah mengembang
Baunya harum kelopaknya merekah
Kalau hidup berkasih sayang
Hidup berkaum beroleh berkah

Sunday, April 26, 2009

CW-3 Today is Samuel Morse Birthday


27 April 2009

Suprisingly...today is a birthday for Samuel Morse who is responsible bringing Morse Code into telecommunication world.



I started to realise after saw it here (above picture). Can you see the colourful morse code DIT and DAH as a doodle google for today? it says GOOGLE = --. --- --- --. .-.. . bukan
----. .-- ..--- .--. .-. ---

CW-2

Hari ini baru ada masa nak latih dengar CW lesson#1 CW Player. Lasting up to 5 minutes and my mind got mess-up...minum kopi lebih dan kurang tidur.

Apapun carry on with learning. Ok....ENDX0...LESSON#1.

Speed - 12wpm
Software - Cw Player

X -..- >100% rhythm copy
0 ----- > 100% rhyhtm copy
D -.. > 50% - confuse with N
N -. > 60% - confuse with D, as my mind still waiting for another last dit.
E . > 100% copied but when running a test...char E is too fast for me to write it down. So i left it behind and ready for next char.

Conclusion for today, 60% char left behind was 'E'...even though it was so easy when you heard in single sound. But when combining with other characters, a bit hard to extract out and write down immediately. 'Sigh'...need to improve more and more by listening. Skip sekejap tulis...sebab itu yang buat tension. just enjoying the listening first.



Tapi bukan boleh duduk diam, macamana nak naikkan semangat ni. Geledah barang-barang tengok ada yang boleh dijadikan CW key....jadi took only 5 minutes to assemble those thing. Sekejap je, gunakan barang yang ada disekeliling, tak perlu beli. At least bila letak benda ni depan mata , bangga dengan hasil tangan sendiri.



CW oscillator guna hobby electronic dari Maplin RM18. Dah beli lama , baru nak pasang. Take a look my CW key. Very simple, i've no problem transmitting but still learning on receiving.



Thursday, April 23, 2009

CW - 1

Senang je tajuk...CW-1 maknanya akan ada cerita kedua, ketiga dan seterusnya sampai le habih Exam CW atau seterusnya. Samada ada gagal atau tidak bukan soal, tetapi mempelajari sesuatu ilmu itu bukanlah menjadikan kita stress malahan lebih menguntungkan kerana yang dapat belajar adalah diri sendiri. Jadikan bonus sekiranya lulus CW yang akan datang ini.

Orang kata susah, memang le susah kalau minda kata susah. Bukan kira ilmu CW pun, apa sahaja perkara jika dianggap susah maka secara automatik kita dah memberikan arahan kepada setiap otak & saraf dalam badan ni untuk bertindak secara negatif maknanya menolak apa yang cuba diserapkan. Ini normal, biasa le...sebab itu kita kena ada self-motivation yang tinggi. Jika Cw ini dapat meningkatkan disiplin dan menukarkan minda negatif kepada positif maka eloklah diteruskan.

Banyak cikgu dah jumpa termasuk 9M2RS, dia cakap .....banyak syok woooo listen& transmit CW sambil keluarkan iambic paddle yang berkilat dengan gold plated. Belek punya belek, ada no siri keluaran daaa....bila siasat ini keluaran khas. Lain macam je auranya.

Saya : Berapa harga Haji Rashid?
RS : Tak jual
Saya : Kalau nak jual berapa?
RS: Tak jual..
Saya: (Kata dalam hati). Kalau tanya sekali lagi mau kena backhand ahhahhahaaah

Yang menjadi masalah adalah mencari kaedah paling sesuai untuk belajar dengan kemampuan diri sendiri. Mula-mula try dengan G4FON, tapi macam tak menarik pulak sebab lagunya irama dangdut. La ni sedang pakai CW Player dengan speed 12wpm seperti advice dari 9M2MGL,9M2AUR,9M2ADI dan beberapa lagi rakan kerana iramanya rock kontemporari...ada ke kategori tu?????

Nak belajar musti ada guru, kalau tak alamat sesat le...oleh itu, yang menariknya rakan-rakan kita ni ada yang kongsikan pengalaman mereka mendapatkan kelas A melalui penulisan blog. Itu kita boleh jadikan panduan. Ye la..nak jumpa jauh...dah dekat mau kena je.....biar jauh tapi dekat di hati sambil semangat untuk belajar CW tidak luntur. Nak belajar dari RS pula dia kurang sihat, maka tidak moleklah mengganggu beliau berehat di rumah. Apapun rakan-rakan lain tidak lokek ilmu...di curahkan sampai termuntah ada...cuma kita sahaja nak terima atau tidak.

Setakat ni masih duduk memantapkan 14 character (12wpm)

A B C D G H I J K L M N O P

Dengan CW player, kita insert char ni dan minta dia mainkan random...la ni penguasaan baru 60%. Sebab masalah pada irama lagi, nak kena dengar dua kali baru char tu boleh ditulis atas kertas. Lopong jangan cakap la....masih banyak lagi.

Bila run test, kita akan cenderung untuk menukar ke bentuk dit dah walhal sebagaimana yang diajar itu adalah SALAH. Terus jadikan irama ke bentuk huruf. Itu yang sedang dilakukan.

Harap sangat la rakan2 komen cara belajar saya ni. Jika ada salah, boleh tegur sebab CW test lambat lagi.. Masih ada masa.

Wednesday, April 22, 2009

Coretan 2 : Kejohanan V17 ARDF OPEN 2009

Sambungan dari coretan 1.....
Setelah mendapat maklumbalas dari peserta berkaitan masalah untuk mencari musang yang disembunyikan, rupa-rupanya sesetengah dari mereka mengalami kesukaran mendengar bunyi CW ID seperti MOE, MOI, MOS dan seterusnya.

Mereka tidak dapat bezakan bunyi tersebut. Oleh itu, ini juga menjadikan mereka yang mempunyai semangat juang yang tinggi akan berusaha untuk mengenal irama dan melodi CW yang dipancarkan dari setiap musang tersebut. Selain dari masalah itu, stamina juga menjadi penghalang untuk mengejar setiap beacon tersebut. Ada yang nak pengsan setelah dapat 2 beacon, belum lagi beacon seterusnya. Mahu tumbang rasanya.

Ada juga mengadu dan berputus asa untuk mencari beacon seterusnya memandangkan ramai rakan-rakan telah pulang ke HOMING lebih awal. Tapi ini tidak bermakna yang pulang awal boleh menang, inilah yang berlaku kepada pasangan PERAMAH yang menang dalam kejohanan terbuka. Apa yang kami lihat, mereka tidak mudah melatah apabila dapat menjejaki FLAG , tetapi mereka berdiri di situ mengenalpasti samaada ini adalah beacon sebenar atau palsu. Inilah cabaran dalam permainan ini, ada yang kata susah dari sebelum ini bagi yang pernah bertanding tetapi bagi mereka yang pertama kali bertanding dan menang bagaimana pula????? Tepuk dada tanya selera.

Apapun menang kalah soal kedua, yang penting kita dapat belajar sesuatu dari pertandingan seperti ini. Ambil kesempatan dari apa yang berlaku dengan menilai segala kekurangan kita. InsyaAllah, jika diizinkan pertandingan seperti ini akan diadakan setiap tahun memandangkan setiap peserta telah mendapat rentak permainan dan berusaha untuk kejuaraan akan datang. Harapan kami juga disandarkan kepada Pelajar Sekolah yang bakal menjadi pelapis kepada radio amatur di Malaysia.

Mudah-mudahan minat terhadap bidang radio komunikasi melalui radio amatur bertambah dari setiap pertandingan yang diadakan.

Oleh itu, musang ditidurkan dan akan dibangunkan tahun depan. Tunggu kemunculannya.

Tuesday, April 7, 2009

Coretan 1 : Kejohanan V17 ARDF OPEN 2009






http://v17ardf2009.blogspot.com


Memenatkan tetapi memang menyeronokkan.

Alhamdulillah semua acara kejohanan berjalan dengan baik setelah mendapat keizinanNYA. Agak sedikit kecewa kerana tidak dapat membantu rakan-rakan wilayah V17 pada saat-saat akhir iaitu pada hari kejohanan kerana sebelah pagi terpaksa bergegas ke Dewan Peperiksaan mengambil Peperiksaan Akhir. Apa yang dapat dilihat adalah semangat juang rakan-rakan wilayah V17 dan AJK PKKKL bertungkus lumus mengorbankan masa, wang dan tenaga semata-mata untuk berlumba memberikan sumbangan terhadap masyarakat khususnya penggemar hobi radio amatur.

Semua ini juga tidak akan terjadi sekiranya setiap ahli tidak memberikan komitmen penuh terhadap setiap perkara penting yang diperlukan sepanjang kejohanan ini berlangsung.

Sedikit pengalaman siri pertama boleh dikongsikan sekitar kejohanan berlangsung. Gambar akan di sediakan dalam masa terdekat oleh jurugambar profesional yang dilantik.

Sampai sahaja ke lokasi lebih kurang jam 11:45 pagi, kebanyakkan peserta telah mula melabuhkan diri di bangku rehat berdekat dengan pusat pendaftaran. Apa yang dapat dilihat adalah keseronokan yang jelas terpampang sambil mengesat peluh yang turun seakan-akan baru selesai memanjat gunung everest. Bila ditanya pengalaman dari mereka, mereka merasakan masa berlalu terlalu pantas untuk mencari beacon tersebut. Apa yang dapat dipelajari mereka adalah proses mencari tersebut bukanlah terletak pada kepantasan masa semata-mata tetapi juga terletak pada kesabaran mengenal beacon yang perlu dicari dan di lubangkan mengikut turutan beacon yang betul iaitu MOE,MOI,MOS,MOH dan MO5 bagi kategori terbuka kejohanan.

Ramai yang mengeluh tersalah ketuk lubang kerana menyangka ianya adalah musang mereka walhal itu adalah beacon untuk pelajar sekolah. Mereka akhirnya dapat mengenalpasti masalah mereka iaitu gopoh dan terlalu ghairah mencapai beacon tanpa mengenal bunyi yang sepatutnya diterima. Kebanyakkan dari mereka seronok kerana pengalaman yang didapati ini bukan senang untuk dapat dimana-mana.

Apapun tunggu siri kedua ............................................

Pautan ke gambar V17 ARDF OPEN dari rakan-rakan sekutu:-




Monday, March 30, 2009

Ringkasan AGM MARES 2008

Tahniah pada MARES dan semua AJK yang bertungkus-lumus menjayakan AGM 2008 pada 29 MAC 2009 lalu bertempat di Rumah Kelab Mares Petaling Jaya.
Alhamdulillah AGM yang berlangsung berjalan dengan lancar sekali di samping menikmati hidangan Nasi Beriyani Gam setelah selesai pada jam 12:20 tghari. AGM kali ini tidak mengubah sebarang lantikan baru terhadap AJK tetapi adalah tertumpu kepada penyata kewangan MARES bagi unjuran tahun 2008. Apa yang membanggakan ahli-ahlinya adalah, kita mempunyai sahabat serta rakan yang sentiasa tidak jemu memberikan khidmat terhadap segala aktiviti yang dianjurkan. Aktiviti yang dijalankan juga lebih fokus terhadap kegiatan Radio Amatur serta secara tidak langsung memberikan khidmat kepada masyarakat umumnya.
Tertarik kepada nasihat dari 9W2ABL bahawa kekuatan kelab atau sesuatu organisasi itu bukanlah terletak kepada Presiden atau Naibnya tetapi adalah kerana kekuatan ahlinya sendiri. Kita yang perlu menentukan sendiri hala tuju sesebuah kelab dan sumbangan kita samaada secara terang atau tidak bukan menjadi sebarang pertikaian. Memang sukar melakukan kerja tanpa dibayar melalui wang ringgit akan tetapi kepuasan melakukannya untuk kebaikan bersama sudah memadai...itulah gambaran kepada mereka yang membangunkan MARES sehingga berjaya mengekalkan entitinya sebagai sebuah kelab yang memberikan bantuan kecemasan dari skop komunikasi di Malaysia. Sebagai ahli kita sepatutnya berasa bangga dan tidak cukup dengan itu, kita di saran agar mengambil sebarang aktiviti yang dianjurkan MARES walaupun hanya sempat sekali setahun tetapi cukup memberikan makna terhadap sumbangan anda.
Hasil pemerhatian saya juga mempamerkan petanda yang baik terhadap peminat Radio Amatur kerana aktiviti tahun ini dijangka akan dipelbagaikan agar semua ahlinya sedar bahawa bukan sekadar QSO sahaja menjadi aktiviti kita malahan lebih dari itu.
Untuk gambar, sila klik pautan dibawah yang disediakan oleh 9W2REJ semasa AGM tersebut.

Sunday, February 8, 2009

Majlis Bersama 9M2

Gambar di atas dari kanan adalah 9M2AZ,9M2RZL dan 9M2ADI

Gambar bawah: Pesuruhjaya sumpah pun ada sekali...huhuhu

Gambar sekitar majlis bersama 9M di restoran Al-Kaafah Bukit Antarabangsa kelmarin. Terima kasih pada semua 9M2 yang hadir membantu memudahkan rakan-rakan mendapatkan tandatangan 9M dan mudah-mudahan tandatangan itu akan lebih memberi makna sekiranya rakan-rakan kita yang baru lulus ini dapat memberikan sumbangan besar terhadap pembangunan hobi ini.

Tarikh: 6/2/09@Jumaat

Masa : 0830

Lokasi: Restoran Al-Kaafah Bkt Antarabangsa, Ampang.

¤¤Blogging via Motorola V6 Maxx¤¤

Tuesday, January 20, 2009

Fox Hunt - bukan permainan biasa

Sempat juga mempromosikan permainan ini pada rakan-rakan SCS di Lubuk Kawah. Walaupun pada masa itu tidak ramai yang sempat turut serta memandangkan agak lewat sampai ke lokasi tetapi sekurang-kurangnya 4 hingga 5 peserta telah menunjukkan minat terhadap permainan ini. Terima kasih kepada penganjur kerana sudi menjemput kami ke lokasi yang menarik.


Kebetulan pula rakan V17 9w2TLB turut dijemput sama bagi membantu memeriahkan bengkel ARDF tersebut. Pemerhatian saya menunjukkan ramai yang tidak tahu apakah permainanan ini dan tidak berkeinginan untuk mengambil tahu disebabkan oleh faktor dikatakan permainan biasa sahaja.


Bagi peminat radio amatur khususnya, jika kita merujuk buku " Guideline for Amateur Radio Service in Malaysia " mukasurat '8 dan 9' iaitu "Things You Can Do With Amateur Radio " . Salah satu aktiviti adalah menyertai acara ARDF ini atau Transmitter hunt games.

Biar saya ceritakan sedikit apakah maksud tersurat dan tersirat kenapa permainan ini menjadi penting dan sudah menjadi permainan sukan peringkat antarabangsa. Apakah faedahnya jika kita menyertainya? Sudah tentu itu yang akan menjadi persoalan bagi mereka yang baru mengenalinya. Bagi saya ianya adalah pakej permulaan bagi mereka yang berjinak dalam radio amatur. Kenapa saya katakan begitu?

1) Antena

  • Dari segi teknikalnya, kita akan belajar dan memahami apakah gunanya Antena Jenis Mengarah (Directional Antenna). Sebab untuk mengesan arah signal radio, kita memerlukan antena jenis ini kerana sifatnya yang dapat menumpukan signal radio dari sesuatu arah. Jadi lebih mudah kita mengesan kekuatan signal transmitter yang disembunyikan.

2) Receiver

  • Dapat memahami sebuah konsep penerima radio iaitu terdiri dari RF Amplifier, Mixer, Oscillator, Filter, IF dan AF Amplifier dan sebahagian unit lain yang berkaitan.

3) CW or Morse Code

  • Permainan ini juga memerlukan kita mencari dan mengenal bunyi CW seperti MOE,MOI,MOS,MOH dan MO5. Maka secara tidak langsung kita akan belajar dan didedahkan dengan Morse Code di peringkat awal lagi melalui permainanan ini.
  • Dapat juga kita menyediakan pelapis pemegang lesen kelas A.

4) Mencari dan menyelamat

  • Di negara lain, kebanyakkan dari mereka akan membawa bersama unit Pemancar beacon ke mana sahaja lokasi seperti dalam hutan contohnya.
  • Ramai juga yang tidak tahu HT Yaesu VX170 boleh digunakan sebagai beacon kecemasan dimana CW ID dan SOS akan dipancarkan sebaik sahaja diaktifkan. Ini jarang sekali diguna dan diketahui kerana kurang pendedahan dan dikaburi oleh kecanggihan teknologi komunikasi yang lebih canggih.
  • Begitu juga dengan kejadian Helikopter terhempas didalam hutan belantara. Jika sempat, mereka akan mengaktifkan beacon kecemasan sebelum terhempas. Dan dengan panduan tersebutlah maka anggota penyelamat cuba mengesan kedudukan mereka.
  • Jika setiap dari mereka dibekalkan dengan beacon kecemasan tersebut, sekurang-kurangnya peluang untuk mereka dijumpai amatlah besar dan menjimatkan masa agensi penyelamat.

Beacon mungkin boleh disediakan oleh ramai orang tetapi bagaimana pula dengan skil dan kemahiran mencari serta menyelamat menggunakan peralatan biasa seperti set antena (Kurang RM10) dan sebuah receiver atau Transceiver yang boleh didapati dengan mudah.

Ianya adalah aktiviti yang sihat kerana selain berlari untuk mendapatkan pemancar tersebut , kita secara tidak langsung dapat meningkatkan tahap kesihatan kita. Jika berpasukan, kita akan dapat menguatkan semangat kerjasama berpasukan serta merapatkan silaturahim antara setiap penggemar radio.

Jika nak cerita banyak lagi, begitu juga dengan kami diwilayah V17 setelah menerima galakan oleh 9M2RS untuk turut serta dalam sukan ini barulah kami tahu apakah kebaikan yang kami perolehi seterusnya dapatlah kami berkongsi manfaat ini dengan sesiapa yang bergelar PENGENDALI RADIO AMATUR.




Click Here for antenna diagram

Monday, January 5, 2009

V17 ARDF OPEN 2009

Assalamualaikum and Gooddays,

Dear all fox hunters,

You are cordially invited to participate in ARDF OPEN 2009 Competition jointly organized by Wilayah V17 groups and Pusat Kokurikulum Kuala Lumpur.

The schedule as follows :-
Date :5 APRIL 2009
Time : 0800-1500
Venue : Pusat Kokurikulum Kuala Lumpur (detail route will be announced later)
Hunt mode: On foot/pedestrian route.
Fees : will be announced later, latest by tuesday next week.

Programmes:

  1. RDF a.k.a Fox Hunting (5 CW Beacon - MOE,MOI,MOS,MOH,MO5)
  2. Slalom Fox Hunting (First time to introduce in Malaysia)
  3. Mini Field Day
  4. ARDF Technical Talk
  5. Flea Market
  6. Exhibitions

Championships Categories:

  1. Individual
  2. Two contestants per team ( only one set of RDF kit allowed)

Participants:
Open to all Malaysian Citizenship only.

Description:-
Amateur Radio Direction Finding (ARDF) is the sport of finding a very low power hidden radio transmitters on foot, using radio receiver, antenna, map, and compass in diverse. ARDF joins orienteering skills like the proper use of topographic maps, compass skills, and locational awareness, with radio direction finding skills using hand-held portable receivers and antennas. It is great fun for young and old alike - an opportunity for personal challenge in the great outdoors!

A lot of prizes to be won such as a RADIO TRANSCEIVER and many more radio equipment is waiting for you. DON'T MISS IT!

SO WHAT ARE YOU WAITING FOR ?...TAKE THIS CHALLENGE AND BUILD UP YOUR OWN FOX HUNT COMBAT MACHINE

Early registration can be made by REGISTER HERE or mailto:wilayahv17@blogspot.com

Please keep up to date by visiting this official website regularly.

Looking forward for your participation.

tq

Friday, January 2, 2009

Mesyuarat #1 Team V17 Tahun 2009

Baru sahaja selesai mesyuarat sesi pertama bagi kumpulan V17 yang diadakan di Restoran Syed Bistro tadi. Pelbagai aktiviti dan program telah dirancang bagi tahun 2009 dan apa yang menarik adalah penganjuran ARDF yang berkemungkinan besar akan diadakan dalam masa terdekat. Apa sekalipun ianya masih dalam peringkat perbincangan dan diharapkan segala perancangan berjalan lancar hendakNya. Semua aktiviti tidak akan berjaya jika tiada kerjasama semua rakan ham samada dari V17 atau tidak tetapi kerjasama dari semua penggemar radio amatur khususnya. InsyaAllah dari mesyuarat tadi saya dapat nampak semangat kerjasama untuk merealisasikan apa yang telah dirancang.
¤¤Blogging via Motorola V6 Maxx¤¤