Monday, December 21, 2009

DX'ing : My Landlord says " NO ANTENNA"

Have you heard my audio on HF band immediate after obtained my Class A license? Even my friends from V17 has offered to me HF Radio Transceiver for me to use it , but i still can't accept it. Why?

Currently i'm staying at Government Quarters somewhere at Setapak Area. I cannot do anything as i had to follow by the government quarters rules. No antennas except an ASTRO dish are permitted to install. It is very hopeless.. I may not having a good time to enjoy such great hobby likes other operators but is it means NO antenna NO satisfaction NO QSO and anything related to antenna?

How i'm going to move on without an antenna installed on top of my roof? How far i can enjoy the privilege?

It doesn't stop me to move forward as i got encourage by hams around me. Sometimes i envy toward a hams showing their great HF antenna installed on top of their house and shack room to be proud of it. And behind of those, somebody like me who always wondering to get an opportunity like them. Emmmm......what shall i do?

The answer is find the best location to DX and have fun. Recently Wilayah V17 DX Team and me had enjoyed DX'ing at Pengkalan Balak and Port Dickson.

Wait for the next posting.....i'll share to you my experience working at HF Band and how i found out it was FUN.

Happy DX'ing!

Thursday, December 17, 2009

What do you think?

Is your transceivers LEGAL and approved by SIRIM? Do i,we,you know about it?

" THERE IS RULE THAT IGNORANCE OF LAW IS NO EXCUSE BUT THERE IS NO PRESUMPTION THAT EVERONE KNOWS THE LAW " qouted from here.

Read a news from HARIAN METRO published today as below.

*************************************************************************************
Padah tiada piawai Sirim
Oleh Zulfa Mohamad
zulfa@hmetro.com.my


NIBONG TEBAL: Tindakan seorang wanita mempromosi peralatan telekomunikasi yang tidak mempunyai kelulusan Institut Penyelidikan dan Piawaian Malaysia (Sirim), menerima padah apabila alat berkenaan dirampas, semalam.

Sebelum itu, wanita berusia 40-an itu mempamerkan walkie-talkie dan radio mudah alih untuk tujuan jualan di Dewan Utama Universiti Sains Malaysia (USM), Transkrian dekat sini.

Orang awam yang meragui tindakan wanita terbabit menghubungi polis sebelum Inspektor Anwar Johari dari Bahagian Siasatan Jenayah Komersial Ibu Pejabat Polis SPS mengetuai serbuan dengan kerjasama pegawai Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) diketuai Penolong Pengarah Bahagian Penguat Kuasa, Enkatesulu Juval serta pegawai penguat kuasa Sirim.

Timbalan Ketua Polis Daerah Seberang Prai Selatan (SPS), Asisten Superintendan Zulkifli Adamsah, berkata dalam serbuan itu lima unit walkie-talkie dan tiga unit radio mudah alih bernilai RM10,000 dirampas selepas didapati tidak mempunyai kelulusan Sirim.

*************************************************************************************

Monday, November 2, 2009

Erti hidup pada memberi

Bagaimana mahu menerima jika tidak pernah memberi bukan?

Bila memberi, tidak kiralah apa pun, berikan dengan senyuman kerana pepatah ada menyebutkan,

“Jika kita memberi tanpa senyuman, kita sebenarnya telah mengambil separuh daripada pemberian tersebut,”
Memberi itu luas maknanya luas. Dan boleh jadi juga memberi peluang untuk diri berubah, memberi masa dan tenaga untuk melakukan kerja-kerja kebaikan, dan memberi apa-apa yang dirasakan boleh membuat hidup itu lebih bererti sebagai contoh topik CW yang hangat diperbincangkan kala ini.

Menjadi lumrah setiap perkara kebaikan yang cuba dilaksanakan pasti ada orang yang gusar dan tidak senang lebih-lebih lagi kita diletakkan sebagai kategori yang boleh dianggap rendah serta mentah. Kita perlu duduk dalam perspektif pemikiran yang lebih ideal , kita memberi maka secara tidak langsung kita menambah pengertian dalam hidup. Tapi memberi juga bukanlah segala-galanya tentang hidup.

Untuk memberi juga tidak perlulah diletakkan syarat tertentu yang membataskan usaha tersebut. Mungkin esok, lusa, sebentar lagi saya juga mungkin tiada lagi mampu untuk memberi maka diambil kesempatan yang ada ini untuk memberi supaya kita dapat juga menerima. Dalam agama juga menuntut agar kita sentiasa menuntut ilmu supaya pahala ilmu tersebut akan sentiasa dipanjangkan kepada setiap orang yang memerlukan.

Mungkin kita juga terlalu taksub dan lupa sesuatu bahawa kita mempunyai hobi yang sama dan bukankah kita di didik untuk mempunyai pemikiran yang ideal serta faham bahawa kita adalah sama tidak kira darjat seseorang itu. Seronok melakukannya adalah sesuatu perkara yang sangat diidamkan penggemar hobi seperti ini. Tidak semestinya kita lihat beliau yang berpakaian murah, hodoh, comot, air liur meleleh dianggap tidak mampu memberi. Maka kita secara automatik kita adalah seseorang yang memilih.

Teringat sangat kata rakan semasa dalam kelas RAE, " Dalam hobi ini kita bertuah kerana kita akan nampak tahap pemikiran seseorang itu dari setinggi-tingginya sehinggalah serendah-rendahnya ".

Kadang-kadang kita juga menerima dari orang yang serendah-rendahnya tahap pemikiran dan sebaliknya. Tidak pernah penulis menganggap diri sendiri lebih bagus kerana kelak kita juga akan malu. Terpulang sepenuhnya pada penerima samaada ingin terima atau tidak. Kita yang tentukan, tetapi sekiranya kita tidak dapat menerima maka cukuplah dengan menghargai orang yang memberi serta iringan doa agar ilmu tersebut dapat dimanfaatkan demi kebaikan semua.

Monday, October 26, 2009

Nak lulus CW (3) - Persimpangan dilema

Terima kasih kepada saudara 9W2HOO( Champion V17 ARDF 2009) yang baru mengingatkan saya mengenai kesesuaian kelajuan. Inilah yang pernah saya lalui ketika hendak memulakan latihan.

Adakah anda merasakan TENSION, BUANG MASA, PENAT, NAFAS PENDEK, TANGAN MENGURUT KEPALA, DAHI BERKERUT, DUDUK TAK SELESA dan sebagainya???????


Nak ikut yang mana satu ni????

Ada rakan kata bermula dengan kelajuan rendah, ada kata mula dengan kelajuan tinggi. Macam-macam teknik bukan. Hmmmm...maka anda berada dalam DILEMA.

"Relaks...relaks...relaks....ko pasti boleh", ayat penenang 9M2JEN.

Sebenarnya semua teknik tersebut boleh digunakan. Kerana setiap teknik tersebut dikongsi oleh rakan yang dah lulus ujian CW tersebut. Jika anda benar-benar berminat, carilah rakan yang boleh berkongsi kejayaannya. Sentiasa uji tahap dan kemampuan diri sendiri, ikut kesesuaian sebagaimana kata rakan kita. Jika anda merasakan dengan seorang guru tidak cukup, maka tambahlah lagi guru lain untuk tambah pengetahuan dan cari persamaan tekniknya.

Yang penting disini adalah kaji tindakbalas anda menulis sekiranya CW dimainkan. Sekiranya kita cukup latihan, maka anda akan dapat rasakan tindakbalas anda semakin baik apabila sentiasa membuat latihan. INGAT TINDAKBALAS MENULIS!!!! pesanan 9M6WST.

Bila rasa tertekan, STOP dan buat kerja lain dulu. Tak perlulah sampai lebih sejam nak hafal rhythm, lepas tu KEJANG. Saya pernah buat macam tu, tapi rasa tengkuk dan telinga ni PANAS. Sebelum otak menggelegak maka saya STOP dulu. Jangan terburu-buru. Macam saya katakan, main-main dulu dengan CW Player ikut kesesuaian anda. Jika rasakan 15wpm laju, maka rendahkan. Sekiranya anda hanya mampu laksana 2 huruf sehari, tiada masalah kerana otak kita akan memorikan rhythm tersebut. Tapi sekiranya otak penat, rehatkan dulu.

"Belajar dalam 10 min sehari pun OK, asalkan kita fokus dan dapat terima dengan baik", nasihat 9M2ADI.



Smile....heheheh

Sunday, October 25, 2009

Nak lulus CW (2) - Tetapkan Kelajuan

Speed - 15WPM
Spacing Between Character - 1
Note - 850

Laju ke? Amacam ada berani? Betul ke ni?

Jika rasa pelik maka dalam fikiran sekarang adalah NAK TERUS atau TIDAK. Jawapan saya TERPULANG kerana itu pilihan sendiri.

Kenapa perlu 15wpm?

Sebab saya belajar 15wpm atas nasihat rakan-rakan 9M. Cuma panjangkan je petuanya. Nak setkan rendah pun boleh tapi risiko tinggi masa ujian kelak.

Nak mulakan dengan huruf atau angka dulu?

Mulakan dengan huruf dulu kerana angka lebih mudah.

Monday, October 19, 2009

Nak lulus CW (1) - Pilih software CW

Tahukah rakan-rakan berapa banyak software/program yang pernah digunakan bagi mendapatkan rhythm CW yang sesuai bagi diri sendiri.

Terdapat 3 senarai software yang pernah saya gunakan sejurus selepas Ujian CW penggal pertama 2009. Saya mulakan awal bermain dengan software-software ini dalam masa dua hingga 3 hari bagi mendapatkan rentak yang sesuai. Dan akhirnya saya gunakan CW PLAYER berdasarkan kepada sistem pembelajaran yang boleh dikatakan sistematik mengikut kemampuan diri dan menerima nasihat dari beberapa rakan 9M.

1) G4FON Koch Method CW trainer Ver 9 (download)



2) Morse Code 4.1.3(download)



3) CW PLAYER (download)



software= perisian

Thursday, October 8, 2009

Keramat CW 7 OKTOBER 2009





Appreciation awards goes to:

1) 9M2RS - thumbs up and thanks for lend me your 1949 keyer.

2) 9M2AZ - thanks for sharing your CW MP3 audio

3) 9M2ADI - thanks 4 being my tutor,sifu..

4) 9M2JEN - thanks for your tips and advices

5) 9M2MZR - thanks for ur support

6) 9M2AUR - thanks for your CW Quiz

7) 9M6WST - thanks for you advice

8) 9M2ALL - thanks for you advice and supports

9) 9M2MGL - your inspired me a lot based on your blog writing.

10) 9M2AR - an advice to us, " You're not only a ham operator, BUT you were also an ambassador of MALAYSIA" .

11) Wilayah V17 Members