Wednesday, April 22, 2009

Coretan 2 : Kejohanan V17 ARDF OPEN 2009

Sambungan dari coretan 1.....
Setelah mendapat maklumbalas dari peserta berkaitan masalah untuk mencari musang yang disembunyikan, rupa-rupanya sesetengah dari mereka mengalami kesukaran mendengar bunyi CW ID seperti MOE, MOI, MOS dan seterusnya.

Mereka tidak dapat bezakan bunyi tersebut. Oleh itu, ini juga menjadikan mereka yang mempunyai semangat juang yang tinggi akan berusaha untuk mengenal irama dan melodi CW yang dipancarkan dari setiap musang tersebut. Selain dari masalah itu, stamina juga menjadi penghalang untuk mengejar setiap beacon tersebut. Ada yang nak pengsan setelah dapat 2 beacon, belum lagi beacon seterusnya. Mahu tumbang rasanya.

Ada juga mengadu dan berputus asa untuk mencari beacon seterusnya memandangkan ramai rakan-rakan telah pulang ke HOMING lebih awal. Tapi ini tidak bermakna yang pulang awal boleh menang, inilah yang berlaku kepada pasangan PERAMAH yang menang dalam kejohanan terbuka. Apa yang kami lihat, mereka tidak mudah melatah apabila dapat menjejaki FLAG , tetapi mereka berdiri di situ mengenalpasti samaada ini adalah beacon sebenar atau palsu. Inilah cabaran dalam permainan ini, ada yang kata susah dari sebelum ini bagi yang pernah bertanding tetapi bagi mereka yang pertama kali bertanding dan menang bagaimana pula????? Tepuk dada tanya selera.

Apapun menang kalah soal kedua, yang penting kita dapat belajar sesuatu dari pertandingan seperti ini. Ambil kesempatan dari apa yang berlaku dengan menilai segala kekurangan kita. InsyaAllah, jika diizinkan pertandingan seperti ini akan diadakan setiap tahun memandangkan setiap peserta telah mendapat rentak permainan dan berusaha untuk kejuaraan akan datang. Harapan kami juga disandarkan kepada Pelajar Sekolah yang bakal menjadi pelapis kepada radio amatur di Malaysia.

Mudah-mudahan minat terhadap bidang radio komunikasi melalui radio amatur bertambah dari setiap pertandingan yang diadakan.

Oleh itu, musang ditidurkan dan akan dibangunkan tahun depan. Tunggu kemunculannya.

0 comments:

Post a Comment