Sunday, October 25, 2009

Nak lulus CW (2) - Tetapkan Kelajuan

Speed - 15WPM
Spacing Between Character - 1
Note - 850

Laju ke? Amacam ada berani? Betul ke ni?

Jika rasa pelik maka dalam fikiran sekarang adalah NAK TERUS atau TIDAK. Jawapan saya TERPULANG kerana itu pilihan sendiri.

Kenapa perlu 15wpm?

Sebab saya belajar 15wpm atas nasihat rakan-rakan 9M. Cuma panjangkan je petuanya. Nak setkan rendah pun boleh tapi risiko tinggi masa ujian kelak.

Nak mulakan dengan huruf atau angka dulu?

Mulakan dengan huruf dulu kerana angka lebih mudah.

2 comments:

Anonymous said...

pengalaman saya jangan start laju sangat,ikut keselesaan sendiri, cuba 12 wpm & spacing 2 dulu, bila dah mahir tingat ke 15 wpm dan spacing 1, cuma kalau boleh tulis sambil mendengar, tapi memang betul kata rakan, kena practice lah. selamat berjaya. de 9w2hoo

Zek@9w2pro said...

Setuju dengan you ikut kesesuaian, saya pernah cuba mula dari bawah tapi kurang sesuai kerana automatik fikiran saya akan menangkap dit & dah lepas tu baru nak convert ke huruf. Apabila saya nak bermula laju, fikiran saya masih nak buat begitu dan agak menggelabah kerana 15wpm pada waktu itu bagi saya terlampau laju dan banyak ketinggalan. Jadi diatas permasalahan itu, saya makan masa banyak untuk buang tabiat menangkap dit dah seterusnya berusaha untuk tangkap irama(rhythm).
Memang betul HOO, saya ada dengar beberapa rakan lain belajar dari bawah seterusnya ditingkatkan tahap sedikit demi sedikit sehingga berjaya.
The absolute key point here, samaada kita guna salah satu teknik tersebut, selalulah praktis dan sentiasa dengar rhythm. I started to practise somewhere around Jan 09, dan dari situlah saya lakukan eksperimen terhadap diri sendiri serta apply teknik yang rakan-rakan gunakan. Masa praktis diluar you pun dah berjaya capture 18wpm. No wonder its great bro.

Post a Comment