Monday, October 26, 2009

Nak lulus CW (3) - Persimpangan dilema

Terima kasih kepada saudara 9W2HOO( Champion V17 ARDF 2009) yang baru mengingatkan saya mengenai kesesuaian kelajuan. Inilah yang pernah saya lalui ketika hendak memulakan latihan.

Adakah anda merasakan TENSION, BUANG MASA, PENAT, NAFAS PENDEK, TANGAN MENGURUT KEPALA, DAHI BERKERUT, DUDUK TAK SELESA dan sebagainya???????


Nak ikut yang mana satu ni????

Ada rakan kata bermula dengan kelajuan rendah, ada kata mula dengan kelajuan tinggi. Macam-macam teknik bukan. Hmmmm...maka anda berada dalam DILEMA.

"Relaks...relaks...relaks....ko pasti boleh", ayat penenang 9M2JEN.

Sebenarnya semua teknik tersebut boleh digunakan. Kerana setiap teknik tersebut dikongsi oleh rakan yang dah lulus ujian CW tersebut. Jika anda benar-benar berminat, carilah rakan yang boleh berkongsi kejayaannya. Sentiasa uji tahap dan kemampuan diri sendiri, ikut kesesuaian sebagaimana kata rakan kita. Jika anda merasakan dengan seorang guru tidak cukup, maka tambahlah lagi guru lain untuk tambah pengetahuan dan cari persamaan tekniknya.

Yang penting disini adalah kaji tindakbalas anda menulis sekiranya CW dimainkan. Sekiranya kita cukup latihan, maka anda akan dapat rasakan tindakbalas anda semakin baik apabila sentiasa membuat latihan. INGAT TINDAKBALAS MENULIS!!!! pesanan 9M6WST.

Bila rasa tertekan, STOP dan buat kerja lain dulu. Tak perlulah sampai lebih sejam nak hafal rhythm, lepas tu KEJANG. Saya pernah buat macam tu, tapi rasa tengkuk dan telinga ni PANAS. Sebelum otak menggelegak maka saya STOP dulu. Jangan terburu-buru. Macam saya katakan, main-main dulu dengan CW Player ikut kesesuaian anda. Jika rasakan 15wpm laju, maka rendahkan. Sekiranya anda hanya mampu laksana 2 huruf sehari, tiada masalah kerana otak kita akan memorikan rhythm tersebut. Tapi sekiranya otak penat, rehatkan dulu.

"Belajar dalam 10 min sehari pun OK, asalkan kita fokus dan dapat terima dengan baik", nasihat 9M2ADI.



Smile....heheheh

Sunday, October 25, 2009

Nak lulus CW (2) - Tetapkan Kelajuan

Speed - 15WPM
Spacing Between Character - 1
Note - 850

Laju ke? Amacam ada berani? Betul ke ni?

Jika rasa pelik maka dalam fikiran sekarang adalah NAK TERUS atau TIDAK. Jawapan saya TERPULANG kerana itu pilihan sendiri.

Kenapa perlu 15wpm?

Sebab saya belajar 15wpm atas nasihat rakan-rakan 9M. Cuma panjangkan je petuanya. Nak setkan rendah pun boleh tapi risiko tinggi masa ujian kelak.

Nak mulakan dengan huruf atau angka dulu?

Mulakan dengan huruf dulu kerana angka lebih mudah.

Monday, October 19, 2009

Nak lulus CW (1) - Pilih software CW

Tahukah rakan-rakan berapa banyak software/program yang pernah digunakan bagi mendapatkan rhythm CW yang sesuai bagi diri sendiri.

Terdapat 3 senarai software yang pernah saya gunakan sejurus selepas Ujian CW penggal pertama 2009. Saya mulakan awal bermain dengan software-software ini dalam masa dua hingga 3 hari bagi mendapatkan rentak yang sesuai. Dan akhirnya saya gunakan CW PLAYER berdasarkan kepada sistem pembelajaran yang boleh dikatakan sistematik mengikut kemampuan diri dan menerima nasihat dari beberapa rakan 9M.

1) G4FON Koch Method CW trainer Ver 9 (download)



2) Morse Code 4.1.3(download)



3) CW PLAYER (download)



software= perisian

Thursday, October 8, 2009

Keramat CW 7 OKTOBER 2009





Appreciation awards goes to:

1) 9M2RS - thumbs up and thanks for lend me your 1949 keyer.

2) 9M2AZ - thanks for sharing your CW MP3 audio

3) 9M2ADI - thanks 4 being my tutor,sifu..

4) 9M2JEN - thanks for your tips and advices

5) 9M2MZR - thanks for ur support

6) 9M2AUR - thanks for your CW Quiz

7) 9M6WST - thanks for you advice

8) 9M2ALL - thanks for you advice and supports

9) 9M2MGL - your inspired me a lot based on your blog writing.

10) 9M2AR - an advice to us, " You're not only a ham operator, BUT you were also an ambassador of MALAYSIA" .

11) Wilayah V17 Members

Tuesday, October 6, 2009

Mental atau Mentol dan Mentor


Buat masa ini apabila melihat kali ini ramai rakan-rakan yang berani untuk mencuba ujian CW kali 2 tahun 2009, hati mula teruja dan seronok.....tetapi jauh di dalam hati....masih lagi tertanya-tanya....adakah aku sudah betul-betul bersedia atau sebaliknya?????


Benarlah kata rakan-rakan yang lulus ujian CW, ujian seperti ini memerlukan kita betul-betul fokus dan sentiasa konsisten. Suka atau tidak, sibuk atau sangat sibuk, ada masa atau tidak itu adalah menjadi perkara sampingan berpandukan pada niat. Separuh badan kata......TERUSKAN BRO....separuh lagi....HANG YAKIN KAAA....


Tapi seperti tajuk atas....persiapan mental kena kuat....kalau tidak jadi mentol ...itu le...


Last but not least......belasah je....aku bayar RM50...lulus aku dapat...tak lulus pun aku dapat...jadi....tiada istilah rugi....try sampai lulus....ada orang lihat kita boleh dari luaran....tapi dalaman masih lagi berlawan dengan diri sendiri.


To all my mentors, really appreciate your valueable advice and endless support. It was great to have friends like you guys.


So i will be in a battle tomorrow, wish me luck guys.. 73


Saturday, October 3, 2009

MALAYAN RAILWAY 1949

Pada pandangan anda sendiri, apakah jenis komunikasi yang digunakan oleh Keretapi pada tahun 1949?


Bagaimana setiap keretapi yang melalui sesuatu kawasan hendak melaporkan kepada stesen berikutnya kedudukan sebenar pergerakan keretapi tersebut ?


Apabila saya bertandang ke rumah 9M2RS baru-baru ini untuk meminjam set CW Keyer bagi persediaan Ujian CW akan datang, saya dipinjamkan set seperti gambar dibawah.


Apabila dilihat secara dekat , terukir M.R 1949. Apa yang saya faham pada masa itu adalah buatannya pada tahun 1949 sahaja , tetapi maksud M.R masih kurang jelas.

Setelah diterangkan maka M.R adalah singkatan bagi Malayan Railway. Ini adalah koleksi beliau yang memang antik dan nostalgia terhadap panggunaan Morse Code atau Telegraph secara meluas pada waktu itu.


Gambar dibawah pula menempatkan talian telegraph untuk perhubungan antara stesen-stesen dan perhubungan bila sesuatu tren gagal dalam seksyen. Di tiang itu sendiri terdapat nombor bagi memberi panduan kepada pemandu dan pekerja penyenggaraan.







Tidak banyak yang saya tahu mengenai keadaan sebenar pada masa itu, tetapi dengan sedikit pengetahuan ini sekurang-kurangnya kita tahu sejarah penggunaan sistem komunikasi menggunakan telegraph pada sistem pengangkutan iaitu Keretapi Melayu masa dulu.

Jika ada rakan-rakan yang lebih arif mengenai sejarah telegraph pada Keretapi waktu tersebut maka komen serta pandangan anda amatlah dihargai.