Monday, May 25, 2009

CW-8 Balance CW and life

Sometimes i need to differentiate maturely the most importance and the best of my family. Of course to learn CW you need to manage time well to learn and at the same time spending a high quality time with your family.

Besides working from 8am to 6pm,a crucial time with my family is from 8pm until they fall asleep. If i said i was been busy during office hours, i will also say the same thing during family hours. So, when will be the most appropiate time for me to learn CW?

" Midnight "
I always remind myself not to put hobbies as my first priority as i got responsibilities to handle. I you saw a boxes labeled "HANDLE WITH CARE", this is how i treated my family. So...i spare my time during midnight 12am to 1am just to focus in CW..except malam jumaat la...bunuh syaitan. ..ada faham ka...ehehehe....i'll be wasting my mileage if not married...haiyaaa..lucky i have.
Let say...i passed CW test and hold class A license.....it will be the happiest moment for me but does my family feels the same too....emmmmmm. do they????
Just to make it clear for me, i learn CW because purely on knowledge as becoming ham operator. And what so special about CW...go thru it..you'll know. So am i affecting you? Not at all. Back to basic.....if i got an honored from my family...so will be the societies afterward.
An advice to myself......BALANCE IT...
p/s - trying CW words....all char with 14WPM....playing around.

Wednesday, May 13, 2009

CW-7 Solution for 'E' and 'T'

I told myself, why it is so hard to write down an 'E' or 'T' while listening?

Well...well...well...have you ever learned 'shorthand'...ala...macam tulisan ala-ala cacing masak kuey teow.

Solutions:

E - i use ( . ) which represent only dit.

T - i use ( - ) which represent only dah.

Let's say i've copied the words:

h. is -h. h.ro

Write down as - He is the HERO

** So fast, simple and easiest application****

Sunday, May 10, 2009

CW-6

Listen...listen...listen...and listen. but.

Started over and over again.

First - 12wpm
Second - 14wpm

it should go like this

First - 14 wpm
Second - 15 wpm

Never go below than 14wpm, i'm trying to eliminate all the 'dit' and 'dah' as previously stucked in my head.....that's the problem. Now still maintaining lesson#3. But still got a problem, you can predict all the word inside those groups being played.

I noticed it was still 10% efforts as it suppose to be more words played which is unpredictable.

Tuesday, May 5, 2009

CW-5 14WPM Tone 650Hz


Sebelum ini saya berlatih dengan kelajuan 12WPM, bagi sesi pembelajaran #1 dan #2 CW Player. Sesudah saya benamkan irama tersebut dalam minda maka sesi seterusnya adalah gabungan abjad


endx0 + tawp1 = endx0tawp1


Merungkai masalah sebelum ini dimana kita agak keliru dengan abjad A=W dan N=D, masalah dapat diatasi dengan sentiasa berlatih mendengar perbezaan nya, mainkan abjad yang keliru ini dengan lebih kerap guna kaedah manual...sekadar untuk mendengar perbezaannya.

Saya dinasihatkan oleh rakan-rakan 9M2MGL,9M2AUR termasuk 9M6WST untuk terus belajar mendengar tetapi dengan kelajuan 14wpm menggunakan tone 650Hz. Fuhh...laju juga. Tapi apa sebabnya ye???sedangkan ujian hanya 12wpm....mesti ada rahsianya.


Apapun saya cuba dalam lima minit abjad diatas dengan kelajuan seperti yang disarankan. Tiada masalah untuk menangkap. Kenapa pula boleh sedangkan lebih laju dari biasa iaitu 12wpm? Apapun hanya benak minda kita dapat jawapannya.......LATIHAN MENDENGAR maka kita akan gunakan otak sebelah kiri yang akan berfungsi menyimpan abjad,simbol dan sebagainya.


Adakah ianya sudah berada di bawah sedar? bagaimana kita nak tau......dengan cara ujian kita akan tau...oleh itu...abjad pembelajaran tidak akan berubah...yang hanya berubah adalah kelajuan selepas ini.


Let see......if this would work for me.

Monday, May 4, 2009

CW-4 Terdorong lagi......

Bila mendapat suntikan semangat dari rakan-rakan yang sama-sama berjuang dan juga dari rakan-rakan 9M yang tidak jemu-jemu memberikan kata semangat dan nasihat serta kaedah yang sesuai bagi memastikan saya berada di laluan yang betul, saya rasa inilah yang dikatakan semangat HAM atau HAM Spirit.

Tujuan saya menulis cerita CW ini bukanlah semata-mata untuk orang lain tetapi untuk diri sendiri. Ini juga secara sedar akan menjadikan saya lebih berdisiplin untuk belajar CW, bila membuka blog sendiri maka untuk meneruskan catatan saya perlu terus belajar sehingga dapat mencatitkan perkembangan dari masa ke semasa. Jika tiada sebarang 'post' baru, maka itu bermakna disiplin saya semakin luntur dan semangat juga makin menurun.

Setiap manusia di anugerahkan dengan kelebihan masing-masing, oleh itu hanya Jauhari yang mengenal manikam.....

Ada orang yang boleh menangkap cepat, ada yang lembab..ada yang slow motion....ada yang laju macam siput....laju macam mat rempit...macam2 lah.....tapi anda kategori macam mana?

Begitu juga kita, orang akan ramai mengkritik tapi kritikan membinalah yang diperlukan oleh sesiapapun, orang boleh buat kenyataan macam-macam....tapi kenyataan positif yang kita perlukan.

CW is nothing....unless we make it into something.

Hari ini...saja suka-suka dengar rhythm CW akan tetapi hanya callsign saya iaitu 9W2PRO selama 10 minit sahaja.

----. .-- ..--- .--. .-. ---

Sunday, May 3, 2009

Selamat Pengantin Baru dan Menyambut Hari Lahir 9W2POK


Kalau kuncup sudah mengembang
Baunya harum kelopaknya merekah
Kalau hidup berkasih sayang
Hidup berkaum beroleh berkah