Tuesday, January 20, 2009

Fox Hunt - bukan permainan biasa

Sempat juga mempromosikan permainan ini pada rakan-rakan SCS di Lubuk Kawah. Walaupun pada masa itu tidak ramai yang sempat turut serta memandangkan agak lewat sampai ke lokasi tetapi sekurang-kurangnya 4 hingga 5 peserta telah menunjukkan minat terhadap permainan ini. Terima kasih kepada penganjur kerana sudi menjemput kami ke lokasi yang menarik.


Kebetulan pula rakan V17 9w2TLB turut dijemput sama bagi membantu memeriahkan bengkel ARDF tersebut. Pemerhatian saya menunjukkan ramai yang tidak tahu apakah permainanan ini dan tidak berkeinginan untuk mengambil tahu disebabkan oleh faktor dikatakan permainan biasa sahaja.


Bagi peminat radio amatur khususnya, jika kita merujuk buku " Guideline for Amateur Radio Service in Malaysia " mukasurat '8 dan 9' iaitu "Things You Can Do With Amateur Radio " . Salah satu aktiviti adalah menyertai acara ARDF ini atau Transmitter hunt games.

Biar saya ceritakan sedikit apakah maksud tersurat dan tersirat kenapa permainan ini menjadi penting dan sudah menjadi permainan sukan peringkat antarabangsa. Apakah faedahnya jika kita menyertainya? Sudah tentu itu yang akan menjadi persoalan bagi mereka yang baru mengenalinya. Bagi saya ianya adalah pakej permulaan bagi mereka yang berjinak dalam radio amatur. Kenapa saya katakan begitu?

1) Antena

  • Dari segi teknikalnya, kita akan belajar dan memahami apakah gunanya Antena Jenis Mengarah (Directional Antenna). Sebab untuk mengesan arah signal radio, kita memerlukan antena jenis ini kerana sifatnya yang dapat menumpukan signal radio dari sesuatu arah. Jadi lebih mudah kita mengesan kekuatan signal transmitter yang disembunyikan.

2) Receiver

  • Dapat memahami sebuah konsep penerima radio iaitu terdiri dari RF Amplifier, Mixer, Oscillator, Filter, IF dan AF Amplifier dan sebahagian unit lain yang berkaitan.

3) CW or Morse Code

  • Permainan ini juga memerlukan kita mencari dan mengenal bunyi CW seperti MOE,MOI,MOS,MOH dan MO5. Maka secara tidak langsung kita akan belajar dan didedahkan dengan Morse Code di peringkat awal lagi melalui permainanan ini.
  • Dapat juga kita menyediakan pelapis pemegang lesen kelas A.

4) Mencari dan menyelamat

  • Di negara lain, kebanyakkan dari mereka akan membawa bersama unit Pemancar beacon ke mana sahaja lokasi seperti dalam hutan contohnya.
  • Ramai juga yang tidak tahu HT Yaesu VX170 boleh digunakan sebagai beacon kecemasan dimana CW ID dan SOS akan dipancarkan sebaik sahaja diaktifkan. Ini jarang sekali diguna dan diketahui kerana kurang pendedahan dan dikaburi oleh kecanggihan teknologi komunikasi yang lebih canggih.
  • Begitu juga dengan kejadian Helikopter terhempas didalam hutan belantara. Jika sempat, mereka akan mengaktifkan beacon kecemasan sebelum terhempas. Dan dengan panduan tersebutlah maka anggota penyelamat cuba mengesan kedudukan mereka.
  • Jika setiap dari mereka dibekalkan dengan beacon kecemasan tersebut, sekurang-kurangnya peluang untuk mereka dijumpai amatlah besar dan menjimatkan masa agensi penyelamat.

Beacon mungkin boleh disediakan oleh ramai orang tetapi bagaimana pula dengan skil dan kemahiran mencari serta menyelamat menggunakan peralatan biasa seperti set antena (Kurang RM10) dan sebuah receiver atau Transceiver yang boleh didapati dengan mudah.

Ianya adalah aktiviti yang sihat kerana selain berlari untuk mendapatkan pemancar tersebut , kita secara tidak langsung dapat meningkatkan tahap kesihatan kita. Jika berpasukan, kita akan dapat menguatkan semangat kerjasama berpasukan serta merapatkan silaturahim antara setiap penggemar radio.

Jika nak cerita banyak lagi, begitu juga dengan kami diwilayah V17 setelah menerima galakan oleh 9M2RS untuk turut serta dalam sukan ini barulah kami tahu apakah kebaikan yang kami perolehi seterusnya dapatlah kami berkongsi manfaat ini dengan sesiapa yang bergelar PENGENDALI RADIO AMATUR.




Click Here for antenna diagram

Monday, January 5, 2009

V17 ARDF OPEN 2009

Assalamualaikum and Gooddays,

Dear all fox hunters,

You are cordially invited to participate in ARDF OPEN 2009 Competition jointly organized by Wilayah V17 groups and Pusat Kokurikulum Kuala Lumpur.

The schedule as follows :-
Date :5 APRIL 2009
Time : 0800-1500
Venue : Pusat Kokurikulum Kuala Lumpur (detail route will be announced later)
Hunt mode: On foot/pedestrian route.
Fees : will be announced later, latest by tuesday next week.

Programmes:

  1. RDF a.k.a Fox Hunting (5 CW Beacon - MOE,MOI,MOS,MOH,MO5)
  2. Slalom Fox Hunting (First time to introduce in Malaysia)
  3. Mini Field Day
  4. ARDF Technical Talk
  5. Flea Market
  6. Exhibitions

Championships Categories:

  1. Individual
  2. Two contestants per team ( only one set of RDF kit allowed)

Participants:
Open to all Malaysian Citizenship only.

Description:-
Amateur Radio Direction Finding (ARDF) is the sport of finding a very low power hidden radio transmitters on foot, using radio receiver, antenna, map, and compass in diverse. ARDF joins orienteering skills like the proper use of topographic maps, compass skills, and locational awareness, with radio direction finding skills using hand-held portable receivers and antennas. It is great fun for young and old alike - an opportunity for personal challenge in the great outdoors!

A lot of prizes to be won such as a RADIO TRANSCEIVER and many more radio equipment is waiting for you. DON'T MISS IT!

SO WHAT ARE YOU WAITING FOR ?...TAKE THIS CHALLENGE AND BUILD UP YOUR OWN FOX HUNT COMBAT MACHINE

Early registration can be made by REGISTER HERE or mailto:wilayahv17@blogspot.com

Please keep up to date by visiting this official website regularly.

Looking forward for your participation.

tq

Friday, January 2, 2009

Mesyuarat #1 Team V17 Tahun 2009

Baru sahaja selesai mesyuarat sesi pertama bagi kumpulan V17 yang diadakan di Restoran Syed Bistro tadi. Pelbagai aktiviti dan program telah dirancang bagi tahun 2009 dan apa yang menarik adalah penganjuran ARDF yang berkemungkinan besar akan diadakan dalam masa terdekat. Apa sekalipun ianya masih dalam peringkat perbincangan dan diharapkan segala perancangan berjalan lancar hendakNya. Semua aktiviti tidak akan berjaya jika tiada kerjasama semua rakan ham samada dari V17 atau tidak tetapi kerjasama dari semua penggemar radio amatur khususnya. InsyaAllah dari mesyuarat tadi saya dapat nampak semangat kerjasama untuk merealisasikan apa yang telah dirancang.
¤¤Blogging via Motorola V6 Maxx¤¤